16 februari 2017

Spanje!

Nadat we de “Parel van Portugal” (met een beetje pijn in het hart) hebben verlaten, zijn we doorgereisd naar Ameixal (Algarve). Het is iedere keer spannend om een mooie plek te verlaten, want je weet nooit waar je terecht komt. We hadden van Liz en Norman (de Schotten die we in Rocha da Pena hebben ontmoet) gehoord dat dit een fijne plek is om te staan en dat je hier mooi kan fietsen. Toen we vroeg in de avond, na een mooie autorit, aankwamen in Ameixial troffen we de Schotten weer! Wat een leuke en onverwachte verrassing. We dronken een kopje thee met Liz en Norman en gingen de volgende dag weer ieder onze eigen weg.

De meeste wegen in Portugal zijn behoorlijk slecht, maar niet in Ameixial. Het leek ons daarom leuk om hier te gaan racefietsen. Dit zou de eerste keer zijn tijdens onze roadtrip. Het uitpakken van de fietsen was een aardig project. Steef had de fietsen in NL ingepakt in huishoudfolie zodat ze niet zo vies zouden worden tijdens de reis en ze stonden ook nog onder de fietshoes met spanbanden. Verder moesten we de voorband van Steef nog inspecteren; was deze alleen leeggelopen of lek gestoken? (tijdens de poging tot diefstal in onze eerste week, zie ook het blog Puta Banditas). Je raadt het al, de band was lek gestoken. Gelukkig hadden we 7 nieuwe binnenbanden bij ons (goed voorbereid), maar er zat een snee van 3 cm in de buitenband en daarvan hadden we geen reserve bij ons. Helaas hadden we ook geen bandenplakset mee (normaal verwissel je gewoon de binnenband), dus we moesten even improviseren. Met wat knutselwerk hebben we de band provisorisch gemaakt, wat genoeg was voor een kort ritje door een bergachtig landschap. Na het fietstochtje konden we een nieuw klusje aan ons takenlijstje toevoegen: het scoren van een nieuwe buitenband.

Regendag = regeldag

De dagen dat er klussen gedaan moeten worden zijn meestal niet zo leuk (wasserette, internet datakaart kopen, bijzondere boodschappen zoals een nieuwe buitenband...). Het valt vaak niet mee om in een (grote) stad rond te rijden met een buscamper. Het is soms lastig een bepaalde winkel te vinden en als je die eindelijk hebt gevonden, lukt het vaak niet om te parkeren. Na zo’n dag - waar we er gelukkig niet zoveel van hebben - zijn we vaak beiden chagrijnig.Tsja, het kan niet elke dag feest zijn...Daarom bewaren we alle klusjes voor de dagen dat het regent en proberen we steden zoveel mogelijk te vermijden.

Zonnepaneel

We zijn erachter gekomen dat we redelijk zelfvoorzienend zijn met onze buscamper, alleen moesten we vaak moeite doen om aan elektriciteit te komen. We besluiten een zonnepaneel op de camper te laten plaatsen. Via een campergroep op Facebook krijgen we het adres van een goed bedrijf. Helaas zit deze aan de andere kant van de Algarve. We crossen kris kras door het zuiden van Portugal, op naar Aljezur. Daar werd binnen een middag een mooi zonnepaneel op ons dak gemonteerd zodat onze accu nu iedere dag gratis wordt opgeladen door onze grote vriend DE ZON!

Onze nieuwe aanwinst

El Chorro

Inmiddels werd het voor ons hoog tijd om te gaan klimmen en dus besloten we door te reizen naar Spanje. De eerste bestemming werd El Chorro (bij Malaga). In 2011 zijn we hier een keer geweest. Het dorpje zelf vonden we niet echt wat - een afgelegen en enigszins vervallen plek - maar het klimmen was er mooi. We hebben nu twee dagen in El Chorro geklommen. We schrokken ervan hoe glad de rotsen in 5 jaar tijd zijn geworden. Echt niet leuk meer. Daarom zijn we snel naar Desplomilandia gegaan,hier hebben we een paar dagen geklommen. We hebben hier een paar dagen op een heel mooi idyllisch plekje gekampeerd, vlakbij het meer.

Klimgebied Desplomilandia
Wildkamperen bij Desplomilandia
Wat een fantastisch klimgebied! Veel tufa’s en gave overhangende wanden, goed behaakt en erg mooie routes. Er zijn (sinds de Rockfax topo van 2009) heel veel nieuwe routes bijgekomen. Wat ons betreft is dit gebied een absolute aanrader. Je kunt je hier prima een weekje vermaken.

Provisorische  reparatie
Het enige nadeel van dit klimgebied is dat de rotswanden allemaal op het noorden liggen, dus het was behoorlijk koud om te klimmen (ideale bestemming dus voor een klimvakantie in april/mei). Na 4 dagen waren we de kou weer zat en besloten weg te gaan. We stonden op een zandweggetje geparkeerd met een hoge drempel naar de straat. Van te voren hadden we bedacht hoe we het beste konden uitrijden zonder vast komen te zitten (combinatie van een lange wielbasis en een te schuine weg). En ja hoor, we stonden met onze Omnistep (elektrisch opstapje die al kapot was en tijdelijk gefixt door Steef met tiewraps) op het asfalt met nog 3 wielen aan de grond, het vierde wiel spinde vrij in de lucht……. Pfff, de adrenaline gierde door mijn lijf. Met een hoop lawaai en horsepower kwamen we het zandweggetje toch uit.

We gingen op weg naar de Costa Blanca om daar te gaan klimmen. Het was een prachtige rit, iedere tien minuten zag je het landschap veranderen. Van glooiend naar hoge rotsachtige bergen, van groene valleien naar gele weiden. De dorre akkers staan vol met prachtig gekleurde sinaasappelbomen en de prachtige bloesem van de amandelbomen. Inmiddels hadden we 8 dagen niet gedoucht (het klinkt erger dan het is :-), we wassen ons wel gewoon!). Langs de snelweg zagen we een douchegelegenheid, die konden we niet voorbij laten gaan. Voor € 2,55 pp hebben we genoten van een heerlijke warme douche, wat was dat fantastisch.

De laatste twee weken is het weer een stukje minder, veel bewolking, vaker harde wind en af en toe regen. Ja, ook in Portugal en Spanje is het winter maar wel met temperaturen tussen de 14-18 graden. Haha, terwijl het in Nederland sneeuwt en koud is.

Klimmen Costa Blanca: Marin

Inmiddels zijn we aangekomen bij een supermooi klimgebied in de Costa Blanca: Marin (vlakbij Elda). Hier hebben we weer een mooie kampeerspot gevonden bij het klimgebied in the middle of nowhere. Heerlijk, wat een rust en hoe leuk is het om ‘s ochtends wakker te worden met zo’n mooi uitzicht. Het enige nadeel is dan wel dat je nauwelijks bereik hebt en dus zijn we dan wat vaker ‘uit de lucht’ en zijn we iets minder actief op ons blog en op facebook.
Het klimgebied Marin is super. Heel veel routes in de 6e graad, mooie rotsen (lekker ruw), rechte wanden en flinke overhangen en goed behaakt. Het klimmen begint nu echt lekker te gaan, mentaal worden we sterker en we hebben steeds minder last van voorklim ‘stress’ en we klimmen steeds meer 6b’s. Gisteren onze eerste 6b+ van de reis geklommen, nu op naar de eerste 6c!

Steef

Gaab

Over een week gaan we naar Albarracin om te boulderen. Onze vrienden Jurriaan en Tialda komen ook. We verheugen ons daar erg op, gezellig!

Gaby en Stepahanie
(geschreven op 15 februari)

1. wouw mooi dat zonnepaneel! en het lijkt steeds of jullie alleen op de wereld zijn op die foto's.
    BTW, hebben jullie al geregeld dat iemand voor jullie gaat stemmen in maart, we hebben alle gezonde stemmen nodig hier in NL... ;-)

1. Nou alleen op de wereld zijn we niet hoor. In de klimgebieden zijn we wel vaak alleen. Maar op camperplaatsen zijn genoeg mensen. Leuk dat je ons volgt. Gaby

Verwijderen
  2. Het is zooo leuk om jullie avonturen te lezen en te zien op welke mooie plekken jullie uitkomen. Klinkt beetje stom maar kijk er steeds naar uit����

1. We blijven ona best doen om leuke stukjes te schrijven. Xxx

Verwijderen
  3. Nieuwsgierig of de geest van GaNy nog een beetje rondwaarde, zijn wij gisteren naar Kei geweest. Afgaande op de behaalde successen, een beetje oranje en een beetje blauw, en absoluut niet die, onder de GaNy peptalk behaalde, evenwichtspaars en spierballen paars, lijkt het er op dat tie lekker in de bus is meegegaan. Aan de mooie verhalen te zien hadden we het kunnen weten, het is pas half februari en al zo veel meegemaakt. Du,s we moeten maar weer snel samen gaan boulderen……
    Halbert

4. Hoi Halbert, haha jullie misten jullie personal coach?
    Komen jullie nog deze kant op? Echt heel erg fijn hier. Vaak is het lekker weer echt heerlijk. Xxx

5. Hoi Halbert, haha jullie misten jullie personal coach?

6. Hi Gaab & Steef.Looks like you are having a great time. 6b+ - 6c very impressive. On the way up to Santander I managed to smash the van step off also. Spanish people nearby learnt some new English words!
    We are back in a very cold Scotland,snow still on the mountains, nice to be home though. Keep on pushing 6c will come.
    Much love. Norman & Liz

7. dag step en gaby........
    ik ken jullie niet maar ben via klimgebied Marin ( Bij ELDA ) spanje bij jullie terecht gekomen en heerlijk om te lezen, ik klim zelf ook en .............
    als jullie het nog weten reden jullie daar ver de berg op, maar 200 meter verder heb ik een huis gekocht en is de overdracht eind dit jaar.

heel veel plezier nog jullie en ik ga jullie fotos en info opslaan.
    Dank jullie wel voor alle info