13 september 2017

Toscane

Een bezoek aan Toscane staat al jaren op ons wensenlijstje, maar was er nog niet van gekomen. Nu is het eindelijk zover! Als we vanuit Montefiascone (regio Lazio, zie vorig blog) naar het noorden rijden zien we het landschap langzaam veranderen en beetje bij beetje zachter worden. Het klassieke landschap staat vol met groene olijfbomen, wijngaarden, heuvels met cipressen en velden met papavers. Er staan mooie, grote boerderijen en B&B’s op de meest fantastische locaties. Op iedere heuvel staan elegante villa’s in prachtige terracottakleuren die vloeiend overgaan in het landschap. In de heiige verte zien we ontelbare heuvelstadjes en langs de slingerende wegen vind je vele wijnhuizen en olijfolie- verkooppunten.

Zuid-Toscane

We besluiten een deel van een driedaagse autoroute door Toscane te rijden. De route leidt ons via binnendoorwegen door kleine, typisch Toscaanse dorpen.

Montepulciano

We rijden naar het hoogstgelegen Toscaanse heuvelstadje Montepulciano, vanwaar je uitzicht hebt over het Lago di Trasimeno en de nevelige heuvels van Umbrië. Deze plaats met zeer steile straatjes staat vol historische gebouwen uit de 13e, 14 en 15e eeuw. Er zijn talloze restaurants met leuke kleine terrasjes, bv. onder oude trappenhuizen en gewelven. Naast chique kledingzaken en de gebruikelijke souvenirwinkels zijn er vele wijnhuizen, waar je de beroemde wijn uit de streek (Vino Nobile di Montepulciano) kan proeven en kopen. Helaas is het ook erg druk in Montepulciano en wij vinden het stadje nèt te groot en te toeristisch.

Inmiddels is in Toscane een ware hittegolf aangebroken en is het rond de 35 graden. Na een paar uur rondlopen is het in de verzengende hitte niet meer vol te houden, dus we houden het voor gezien. We ruilen het oude stadje in voor het koele Lago di Trasimeno. Nadat we zijn afgekoeld rijden we naar Torrita di Siena waar we overnachten op een mooie, rustige camperplaats met prachtig uitzicht over de gele Toscaanse heuvels. Toscane is precies hoe we het ons hadden voorgesteld!

Uitzicht camperplaats Torrita di Siena, typisch Toscane

Pienza

De volgende dag gaan we verder met onze autoroute. Via de SP15 en SP146 rijden we als eerste naar Pienza. We hopen op een iets meer pittoresk dorpje dan Montepulciano en we krijgen onze zin! Het is een renaissancestadje op het platteland met een rijke historie. Paus Pius II (1459) heeft in het paleis van Pienza gewoond en veel voor de ontwikkeling van deze plaats betekend. Het is een lieflijk klein dorpje, waar we een leuk koffiebarretje vinden voor ons dagelijkse rondje espresso en cappuccino.

San Quirico d’Orcia

We rijden verder over de SP146 en stoppen in San Quirico d’Orcia. San Quirico is gelegen in de Val d’Orcia, dat behoort tot het UNESCO Werelderfgoed. Dit prachtige stadje ligt vlakbij Pienza en ligt langs de Via Francigena (meer info: www.viefrancigene.org/en), de bekende pelgrimsroute van Canterbury naar Rome. De stad is omringd door vestigingsmuren en heeft 4 stadspoorten. Een van de bekendste gebouwen is de Collegiata (kerk) en hoewel wij echte cultuurbarbaren zijn, waren we behoorlijk onder de indruk van al deze historische gebouwen.

Beroemde 'Collegiata' van San Quirico d'Orcia

Bagno Vignoni

Via de SR2 rijden we naar Bagno Vignoni. Dit gehucht - met niet meer dan 30 inwoners – heeft een groots verleden en is bekend om zijn historische thermale bad op het hoofdplein ‘La Piazza dei Sorgenti’ (plein van de bronnen), dat is gebouwd in de 16e eeuw. Het thermale bad werd in het verleden o.a. veel bezocht door de pelgrims, die over de Via Francigena naar Rome reisden.
Helaas is het tegenwoordig verboden om gebruik te maken van het thermale bad; een heuse kwelling als je dit plaatsje bezoekt tijdens een hittegolf en je alleen maar kan verlangen naar een duik in het koele water. Desondanks is een bezoek aan Bagno Vignoni een absolute aanrader!

Het thermale bad van Bagno Vignoni

Montalcino

De laatste stop van vandaag is het dorpje Montalcino (via de SP323 en SP55). De door ons gevolgde autoroute beveelt ook nog een bezoek aan Castelnuovo dell’Abate en Abbazia di Sant’Antimo aan, maar ons hoofd duizelt van de hitte en we hebben geen zin in nog meer kerken en abdijen. Montalcino is een aardig plaatsje, alleen zijn we verzadigd na een overdosis cultuur. Het is mooi geweest voor vandaag.

Brommers kieken

Aan het begin van de avond komen we terecht in Asciano. Er is een mooie camperplaats net buiten de stadsmuur. Dat is gek, er staan een paar partytenten en vlaggen én er staan borden waarop staat dat je er de komende dagen niet mag parkeren. Uiteraard negeren we deze borden en parkeren onze camper. We vragen aan twee langharige, Hells Angels-achtige mannen of we hier gewoon kunnen overnachten. Het is tenslotte een camperplaats. Ja hoor, geen probleem.

Steef vraagt voor de zekerheid of er geen muziekfestival of iets dergelijks komt. We herinneren ons de camperplaats vol racewagens in het zuiden van Italië maar al te goed (zie blog Dag 161)! Nee hoor, geen zorgen. Dit weekend is er een oldtimer-brommer-toertocht en alle deelnemers zullen hier overnachten. Dat klinkt redelijk onschuldig, dus we besluiten te blijven.

In de loop van de avond stroomt het terrein vol met busjes, auto’s met aanhangers en campers met oude brommers erop. Na een poosje gaat een aantal volwassen mannen (net kleine jongetjes) hun brommertjes testen en ze rijden met een hoop kabaal over het grind op “onze” slaapplaats. Hoe meer herrie, hoe leuker, zo leek het. Rond middernacht gingen we slapen. Tenminste, dat probeerden we… De hele nacht blijven er ‘brommermannen’ arriveren en tot half drie ’s nachts wordt er rondgescheurd op die herriebakken. Grrr… We overleggen midden in de nacht of we een andere slaapplek moeten gaan zoeken, maar we zijn zo moe! We liggen de hele nacht wakker en als het licht wordt, staat de hele parking vol. We weten niet wat we zien.
Eigenlijk is het best grappig om mee te maken. Iedereen sleutelt aan zijn brommer en poets hem nog een laatste keer voor de toertocht start. We kijken onze ogen uit. Na het ontbijt zijn we de herrie meer dan zat en gaan verder met de laatste dag van onze autoroute.

Brommers kieken...

We verlaten Asciano en rijden door de Sienese woestenij, de zgn. Crete: een streek met kale, gele heuvels en vergezichten. De omgeving is niet meer zo mooi als eerder, je ziet al wat meer industrie. We slaan een bezoek aan Siena over. We zijn al geen fan van grote steden en met 38ºc is het ons echt te heet voor een stadsbezoek.

Monteriggioni

We stoppen in Monteriggioni, een prachtig bewaard gebleven kleine vestingstad. Het hele stadje is ommuurd door een nog volledig intacte stadsmuur met poorten en wachttorens. De Via Francigena lijkt ons te achtervolgen; ook hier zijn weer sporen te vinden van de oude pelgrimsroute.

Vestingstad Monterrigoni

De tijd lijkt hier stil te hebben gestaan. Met een beetje fantasie zie je jonkvrouwen en ridders te paard op het binnenplein. Tijdens ons bezoek gaat dat helemaal makkelijk. Elk jaar in juli worden namelijk de middeleeuwse feesten gehouden en wij vallen met onze neus in de boter! Een bezoek aan dit dorpje is een echte aanrader; ook kleine kinderen zullen het geweldig vinden.

Middeleeuwse feesten in Monteriggioni

Na het bezoek aan Monteriggioni besluiten we de autorit niet af te maken. Het is inmiddels zo heet (rond de 40 graden) dat we niet meer kunnen genieten van het mooie landschap. We besluiten naar Noord-Toscane te gaan. Een stuk minder bekend bij toeristen en heerlijk koel!

Noord-Toscane

Via de kust rijden we omhoog naar Noord-Toscane. Het landschap verandert langzaam van glooiende heuvels met bloemenvelden in bergen met groene bossen. We belanden in de Apuaanse Alpen (niet te verwarren met de Apennijnen), een ruige bergketen boven de Costa Versilia ten noorden van Pisa.

Noord-Toscane is prachtig. De naam van dit deel van de streek kan misleidend zijn; wie het ‘bekende’ Toscane verwacht met cipressen, heuvels en mooie kleine plattelandsdorpjes zal misschien teleurgesteld zijn. Maar wie houdt van bergen en wat ruigere natuur, zal dit deel van Toscane zeker waarderen.

Isola Santa, Noord-Toscane

We blijven een kleine week in Noord-Toscane. De temperatuur is hier heerlijk, we vinden verkoeling bij een aantal kleine meren, bezoeken nog een paar mooie plaatsjes en maken een aantal mooie autoritten door de Apuaanse Alpen. En - heel toevallig - rijden we langs een fietsenmaker, die het achterwiel van Steefs racefiets vervangt. Te laat voor mooie fietstochten door Toscane, maar een kleine week later kunnen we de fietsen weer volop gebruiken als we aankomen in Arco (ten noorden van het Gardameer).

Foto-albums
Sfeerbeelden Zuid-Toscane: klik hier.
Zuid-Toscane, Montepulciano: klik hier.
Zuid-Toscane, Pienza: klik hier.
Zuid-Toscane, San Quirico d'Orcia: klik hier.
Zuid-Toscane, Bagno Vignoni: klik hier.
Zuid-Toscane, Monteriggioni: klik hier.
Zuid-Toscane, Montalcino: klik hier.
Noord-Toscane: klik hier
Noord-Toscane, Chifente: klik hier.
Noord-Toscane, Barga: klik hier.

Gaby en Stephanie

1. Denk dat ullie mooi omschreven rit ook aan ons lijstje ga toevoegen........

2. wouw wat een mooie steden dorpen en stadjes zijn daar nog, niet veel te kimmen zo te lezen? hoe onderhouden jullie de spieren tijdens zo'n pauze week??
    hug
    Crala

3. Ha meiden, wat een heerlijk verhaal weer. En wat schrijven jullie toch leuk. Ik heb genoten en wij zullen zeker Toscane nog een keer gaan bezoeken 👍